Saturday, November 13, 2010

MEYAKINKAN MEREKA-MEREKA YANG BERPENGARUH !

1. Meyakinkan mereka-mereka yang berpengaruh perlu dijadikan sebagai suatu usaha yang berterusan.

2. Lakukan gerak-kerja tersurat dan tersirat sehingga kita meraih kekuatan dan sokongan.

3. Sesungguhnya perpecahan Islam-Melayu adalah kerana ramai di antara pemimpin-pemimpin kita sebelum ini dilihat sebagai telah 'menderhaka' kepada rakyat.

4. Namun, kita perlu pandang jauh ke hadapan, terus-terusan mencari bakat-bakat kepimpinan yang boleh memberi harapan baru dalam memimpin agama-bangsa kita.

5. Jangan sesekali mengalah-beralah; Jangan sesekali kita bertolak-ansur; Jangan kita tunggu masa yang sesuai untuk membicarakannya.

6. Islam-Melayu perlu matang melalui tanggungjawabnya di masa hadapan; dan bukan berdasarkan pengalamannya di masa lampau.

" GHAZWATUL FIKRI "

www.ferizomar.blogspot.com


TUN DR MAHATHIR MOHAMAD

TAN SRI DATUK SERI HARUSSANI ZAKARIA

DATO' SERI DR ZAHID HAMIDI

DATO' SERI HUSNI HANADZLAH

TAN SRI AZIZAN ARIFFIN
KETUA ANGKATAN TENTERA MALAYSIA

DATO' SERI DR ZAMBRY ABD KADIR

TAN SRI MUHAMMAD ALI HASHIM
PERBADANAN JOHOR

BARISAN PENERAJU PEWARIS

DATO' MUHAMMAD KHAIRUN ASEH

TAN SRI DR MOHD YUSOF NOR

BARISAN PENERAJU UTAMA MAYC

BARISAN PENERAJU UTAMA PERSATUAN INDIA MUSLIM PULAU PINANG

BARISAN PENERAJU UTAMA PERSATUAN BEKAS TENTERA MALAYSIA

TAN SRI RAHIM THAMBY CHIK

BARISAN PENERAJU UTAMA KIMMA

BARISAN PENERAJU UTAMA PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA (PPIM)

BARISAN PENERAJU UTAMA GERAKAN BELIA 4B MALAYSIA

BARISAN PENERAJU MAJLIS-MAJLIS BELIA

BARISAN PENERAJU PERSATUAN BELIA KARISMA



8 comments:

Orbee said...

Askm Sdr Feriz,

Minta maaf kerana seolah2 saya menopoli blog sdr. Saya rasa ada sesuatu yg tak kena kerana kurangnya orang yg melayari blog sdr. Olih yg demikian, saya harap supaya sdr dapat sampaikan cadangan2 saya yg sdr fikir sesuai ( dengan network sdr yg terjalin melalui tugas kerja ) untuk dipanjangkan kepada pihak2 tertentu atau yang mungkin berminat.

Semuga Allah memberi petunjuk dan pertolongan untuk kelancaran hasrat murni Sdr. Insya'allah

Orbee said...

Comment saya dalam blog Tun Mahathir atas tajuk "water agreement " baru2 ini.

Salam Tun & Felow bloggers,

Dari komen2 dalam blog ini, nyata ramai yg marah, kecewa, confused and wondering "how come"? Itulah jadinya kalau kita pilih pemimpin2 "half pass 6" - inilah yg dikatakan yang bodoh tak bolih diajar dan tak mahu belajar dan pandai yang tak bolih kita ikut, berlagak sombong pula. Melayu "Islam", khatam quran tapi tak paham satu apa pun.

Nyata ini adalah salah pemimpin2 ketika masa itu. Satu kesalahan yang tak bolih dan tak patut dimaafkan. Dalam tahun 60'an dulu ketika saya selalu ulang alik Melaka - Singapura, saya sayu tengok rakyat Johor meletakkan tempayan2 atau penakung2 air di sepanjang jalan untuk mendapatkan air. Tetapi mereka memang penyokong kuat UMNO, terlalu sokong membuta hinggakan pernah jadi jenaka, "kalau letak lembu bertanding mewakili UMNO pun bolih menang" . Olih demikian, generasi sekarang dan akan datang perlu perhatin dan patut tahu apa yang patut dilakukan, tepuk dada tanya selera. Kuasa di tangan anda. Jangan salahkan UMNO tapi pemimpin2 yang tak amanah, gila kuasa dan kekayaan. Berfikir panjanglah kita dalam memilih pemimpin2 akan datang. Sekurang2nya mereka ini mempunyai ilmu dan pahaman agama yang kuat. Kelulusan tak menjadi perkara utama yang penting ialah akhlak yang baik dan sentiasa bertaqwah. Kalau dia tak pandai pun dalam satu2 perkara, tak jadi masalah. mereka akan sentiasa berdoa kepada Allah SWT memohon pentunjuk dan pertolongan Allah SWT.

Semuga Allah memberi perlindungan dan nekmat kepada orang2 yang beriman.

Feriz Omar said...

Assalamualaikum.

Terima kasih di atas nasihat. Memang jelas, ilmu di dada ini masih lagi cetek dan perlu bimbingan dari orang-orang terdahulu dan terkemudian.

Sejak awal lagi, laluan saya untuk berkhidmat sentiasa diuji Allah namun saya sentiasa bersyukur.

Hanya kata-kata perangsang dari sahabat serta teman sahaja yang terus memberi keyakinan kepada saya untuk meneruskan perjalanan hidup saya ini.

Menurut pengamatan saya, ramai pendukung dan pelayar internet yang berkunjung ke blog telah berhijrah ke laman Facebook (FB)dan Twitter, mereka kini kurang berinteraksi di blog lagi.

FB dan Twitter telah mula mendominasi dunia siber kerana pendekatan dan infrastrukturnya adalah lebih mudah dan ringkas. Tidak lama lagi pula saya yakin Photo Journalism akan mengambil alih kedudukan FB dan Twitter.

Pada awalnya tujuan saya berblog ini hanya untuk berkongsi pengalaman hidup saya dengan zuriat saya agar mereka meneruskan usaha saya setelah saya meninggal dunia dan tidak lebih dari itu.

Namun, saya tetap bersyukur kerana ada juga yang sudi berkunjung.

Kalau sudi, sila telefon 019-278 5888.

"SEMOGA ALLAH TERUS MEMIMPIN SETIAP DEGUPAN JANTUNG KITA, SETIAP NAFAS YANG KITA HEMBUS DAN KITA HELA, SETIAP ALIRAN DARAH DALAM TUBUH KITA, SETIAP MIMPI-MIMPI KITA, SETIAP PEMIKIRAN KITA, SETIAP KATA-KATA DAN TINDAKAN KITA ... SESUNGGUHNYA KITA TELAHPUN BERSERAH KEPADANYA".

Wassalam.
FERIZ OMAR

Orbee said...

Wa'alaikomussalam,

Saya rasa Sdr bolih memainkan peranan yg berkesan dengan kedudukan Sdr sekarang, insya'allah. Sungguhpun kita telah dicipta olih Allah SWT semata2 utk beribadah kpdNya tetapi Allah juga menyeru kita beramal makrof nahi mungkar dan sentiasa berdakwah menyebarkan & memurnikan agama Islam yg Allah telah sempurnakan dengan kita menunjukkan akhlak yg baik & terpuji sebagaimana yg telah ditunjuk dan diajarkan olih junjungan kita Nabi Muhamad SAW.

Dengan bersandarkan ilmu Quran & hadith dan kedudukan Sdr dikalangan dan bersama pemimpin2 atasan negara, Sdr bolih dgn lebih mudah mempegaruhi mereka khasnya & masyarakat Islam amnya utk mengamalkan Islam yg haq, yg murni & yg akan dihormati olih seluruh masyarakat di Malaysia terutamanya. Kuatkanlah azam Sdr kearah itu insya'allh, Allah SWT akan memberi pertolongan utk Sdr mengatasi segala halangan yg kita patut sifatkannya sebagai ujian ketaqwaan kita kepada Allah.

Usaha sedemikianlah yg akan menjadi salah satu pelaburan utk bekalan kita di akhirat kelak. Bukankah begitu niat Sdr?

Saya bukanlah pandai sangat dlm hal agama dan masih mempelajarinya dan saya juga berusaha utk beramal makruf dan berdakwah dgn cara yg semampunya saya. Insya'allh, kalau kita bergabung maka usaha kita akan dipermudahkan olih Allah kerana apa yg berlaku adalah dengan kehendak dan keizinanNya.

Cadangan Sdr utk saya berhubung Sdr agak sukar kerana saya tahu Sdr terlalu sibuk dengan tugas2. Lebih mudah jika sdr hubungi saya bila Sdr ada masa lapang.

Othman H/P 012-3199052. email: orbee007@gmail.com Duduk di Shah Alam.

Orbee said...

Askm, Sdr Feriz.

Saya dapati FB memang popular tapi komen2 yg dibuat terlalu terbuka dan nampaknya tak terkawal. Melalui blog kita dapat fokus kepada tajuk perbincangan dan semuga tercetus ide2 yg positive tanpa diganggu olih anasir "jahat". OK FB & twitter bolih dikira sebagai other options.

Wassalam

Orbee said...

Askm Sdr Feriz,

I believe that you are in the right track and with your strong position in the government political hierachy, you should exert your " PENGARUH " on those leaders not easily " DIPENGARUHI" by them.

DO NOT EVER FORGET - Let Quran & Sunnah be your TRUE guide, overriding others eventhough they appear be good and UNIVERSALLY ACCEPTED but they may misled you.

May Allah bless and protect us all, Ameeen.

Mohad Takrim said...

Teruskan perjuangan Saudara Feriz.. Peduli kata dan cacian orang.. Melayu perlu diperjuangkan..

Mohad Takrim said...

Teruskan perjuangan Saudara Feriz!!