Tuesday, January 19, 2010

POLITIK SUKAN 'SEKAT' KEJAYAAN NEGARA

(Utusan Malaysia - Ruangan Feriz Omar : Edisi Selasa, 19 Januari 2010, muka 10)

UCAPAN Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada majlis makan malam tahunan anjuran Majlis Olimpik Malaysia (MOM) baru-baru ini membuktikan bahawa negara sentiasa mengenang jasa-jasa atlet yang telah mengharumkan nama negara melalui pelbagai cabang sukan di peringkat antarabangsa.

Galakan dalam bentuk insentif pembakar semangat, hadiah dan anugerah kecemerlangan sentiasa dihulurkan. Itu belum lagi mengambil kira pelbagai kemudahan infrastruktur yang terus-menerus dibangun serta dimodenkan kerajaan.

Pada majlis itu, jasa-jasa atlet yang telah bertungkus-lumus sehingga meraih kejayaan membanggakan di Sukan SEA Laos baru-baru ini diiktiraf melalui siri anugerah 'Olympian of the Year' anjuran Coca Cola-MOM.

Apa yang menarik dalam majlis makan malam tahunan MOM pada Sabtu lalu, Muhyiddin yang dilantik menjadi Pengerusi Jawatankuasa Kabinet yang menguruskan hal ehwal pembangunan sukan negara dan kedudukannya sebagai bekas Menteri Belia dan Sukan sewaktu kemuncak pencapaian Sukan Komanwel Kuala Lumpur 1998, sememangnya layak dalam menampilkan dirinya sebagai satu-satunya pemimpin yang tegas dan jujur dalam menyampaikan pandangannya mengenai status sukan negara yang kian merudum.

Kalau hendak berdasarkan kutipan pingat, sememangnya jumlah kutipan pada temasya kali ini tidak 'semeriah' berbanding edisi terdahulu. Apatah lagi apabila jumlah acara dipertandingkan tidak sebanyak temasya-temasya sukan yang terdahulu.

Namun dalam sukan tertentu, kita berjaya beroleh kejayaan luar jangkaan. Bola sepak sebagai contohnya, berjaya mengakhiri kemarau pingat emas 20 tahun yang kemanisannya dikongsi bersama oleh peminat-peminat setia. Pasukan badminton wanita turut meraih emas pertama setelah 34 tahun menanti. Kategori renang, kita terus-menerus dibanggakan dengan pencapaian generasi pelapis seperti Daniel Bego.

Namun agak mendukacitakan pula ceritanya dengan skuad sepak takraw negara. Tatkala Thailand dilihat sebagai kuasa besar kekal dalam sukan tersebut, Malaysia kini dilihat 'semakin' sebaris dengan pasukan seperti Myanmar. Demikianlah cerita jatuh bangun sukan-sukan tanah air dalam temasya yang mula disertai Malaysia seawal 1959 (ketika itu Sukan SEAP).

Merumus pencapaian atlet negara sepanjang tahun 2009, kita tentulah harus berasa bangga. Namun dalam masa yang sama, ruang-ruang untuk dikemas kini, pembaharuan dan pembetulan mestilah jangan diabaikan. Proses kecemerlangan mutu sukan seharusnya bersifat istiqamah. Sekiranya kita lewa, alamatnya akan ketinggalanlah kita kerana negara-negara lain pun tentulah akan mengambil pendekatan yang sama dan jika tidak teliti dan peka, pasti kita akan terpaksa back to square one!

Antara sikap atlet yang kita harus terus-terusan semai adalah 'mentaliti atlet kelas pertama' yang mengutamakan kejayaan dahulu dan bukan ganjaran. Hargailah susah payah kerajaan yang membina pelbagai fasiliti sukan terbaik yang mana 'ongkosnya' pula datang daripada jerit-perih rakyat si pembayar cukai!

Dalam pada itu juga, jika prasarana dan infrastruktur state-of-the-art sahaja yang canggih dan gah tetapi mutu pengurusannya entah ke mana, tentulah tidak berguna juga. Saya masih teringat bekas jurulatih Brazil, Luiz Felipe Scolari yang pernah menyindir kualiti padang di Stadium Bukit Jalil suatu ketika dahulu yang disifatkannya 'boleh menyebabkan pemain tercedera'. Pada masa yang sama, pihak pengurusan boleh mengambil kira bagaimana kemudahan-kemudahan ini agar turut dapat digunakan untuk manfaat masyarakat.

Sementara itu, kemelut perbalahan yang menghantui beberapa persatuan sukan dilihat turut mempunyai pengaruh besar terhadap mutu atlet ketika acara-acara penting. Justeru, pengurusan sukan perlulah kembali kepada sikap profesional dan niat yang ikhlas demi kemajuan sukan tersebut.

Begitu juga dalam keadaan yang mana hari ini secara rata-rata semua perbelanjaan sukan ditanggung kerajaan bukan seperti dahulu di mana masing-masing terpaksa mengemis untuk bantuan kewangan. Sepatutnya kemajuan sukan negara lebih baik dari dahulu dan bukan sebaliknya. Dalam senario hari ini, persatuan-persatuan sukan perlu bekerjasama dengan kerajaan dalam memajukan sukan negara dan bukan bertegang urat serta tidak mahu duduk semeja dengan kerajaan. Mereka perlu ingat bahawa jatuh bangunnya persatuan mereka kini bergantung sepenuhnya kepada 'kebijaksanaan' mereka mengatur cara dan berbudi bahasa.

Dalam lain hal pula, setiap persatuan sukan memerlukan sokongan akar umbi yang kuat. Politik dalaman perlu dihindarkan. Sudah sampai masanya persatuan-persatuan sukan mencontohi semangat perubahan yang dianjurkan oleh UMNO dalam Perlembagaan organisasi. Sistem pemilihan yang kononnya berfalsafahkan 'demokrasi' perlu dikaji semula. Jumlah perwakilan yang berhak mengundi perlu diperbanyakkan agar peneraju dan barisan saf pertama benar-benar mendapat sokongan seramai mungkin keahlian dari seluruh pelosok negara.

Jika tidak, Akta Pembangunan Sukan 1997 yang digarap kerajaan perlu digunakan sebagai panduan teras yang boleh digunapakai oleh persatuan-persatuan sukan dalam menyelaraskan kedudukan persatuan agar kembali berkesan sekali gus menyumbang kepada pembangunan sukan negara.

Tahun ini, kalendar sukan negara sudah teratur dengan pelbagai acara dan temasya sukan besar seperti Sukan Komanwel, Piala Thomas dan Sukan Asia. Kita sebagai rakyat yang juga pembayar cukai akan terus-menerus memberi sokongan padu terhadap apa jua usaha kebaikan dan pembangunan sukan negara. Semoga martabat sukan negara akan terus-menerus dijulang setinggi-tingginya! Majulah Sukan Untuk Negara!

FERIZ OMAR ialah Presiden Pertubuhan Profesional Melayu & Pewaris Bangsa (ProWaris)

1 comment:

SUNAWAN said...

Feriz, anda telah menyatakan tentang sepak takraw tidak seperti dahulu. Memang benar. Saya pernah menjadi anak kampung. Permainan anak kampung dahulu adalah bola sepak, badminton dan sepak takraw. Mereka boleh bermain permainan ini kalaupun tidak semahir yang diharapkan. Puncanya, permainan tidak berbelanja besar melainkan badminton selain gelanggang dan padang ada di setiap kampung.